У цій статті ми намагаємося акцентувати увагу не на загальновідомих істинах про зелений бізнес або концепції "Зелений офіс", а на тих аспектах, які як правило слабо висвітлюються, але є досить важливими при впровадженні концепції "Зелений офіс" на практиці; ми також тут ділимося власним практичним досвідом нашої аудиторської фірми. Ми постійно доповнюємо цю статтю про зелений офіс новою, часто унікальною інформацією, відмінною особливістю якої є можливість реалізації на практиці без істотних витрат і висока ефективність від впровадження.
Слід пам'ятати, що зростання не дорівнює розвитку. Зростання - це збільшення маси однорідних елементів, а розвиток - зміна елементного складу і способів їх з'єднання. Збільшення продажів - це зростання компанії, але не розвиток. Впровадження концепції Зеленого бізнесу (офісу), організація внутрішнього навчання, зміна системи управління та підходів, введення в експлуатацію більш ефективного обладнання і програмних рішень з усіма витікаючими перевагами - це розвиток компанії.
Серед усіх видів соціальної відповідальності, екологічна відповідальність представляється найбільш важливою. Адже мова йде не тільки про сьогодення, а про майбутнє, майбутнє нас і наступних поколінь. Тільки від нас залежить чи буде чисте повітря, вода, здоров'я у всіх нас, чи буде наша планета й далі зеленою.
Бізнес найбільш відповідальний за екологічну ситуацію на планеті. І не важливо який бізнес призвів до теперішньої екологічної ситуації: американський, китайський, німецький, російський або український - планета у нас одна. Не можна просто стояти осторонь, необхідно взяти на себе цю відповідальність, розробити план дій щодо зниження негативного впливу на навколишнє середовище і поступово реалізовувати його. Це і буде «зеленим бізнесом». Але найголовніше - така діяльність дійсно взаємовигідна, як для бізнесу, так для навколишнього середовища, і природно - для суспільства. |
«Зелений бізнес» - це насамперед концепція управління компанією, яка спрямована на зменшення споживання матеріальних ресурсів і зниження негативного впливу діяльності на навколишнє середовище. Там де зменшення споживання, там економія, де розумна економія - там прибуток. Зелений бізнес – це ефективний бізнес, і в цій статті ми постараємося показати як загальновідомі істини, так і зосередиться більшою мірою на аспектах, яким зазвичай надають мало значення.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Отже, в якості єдиного повторення прописних істин, концепція Зеленого бізнесу базується на правилі трьох R: Reduce, Reuse, Recycle - Скорочуй, Повторно використовуй, Переробляй.
Reduce (Скорочуй)
Згідно цього принципу, Зелений бізнес повинен спрямувати зусилля на скорочення споживання електроенергії, тепла, води, паперу та інших матеріальних ресурсів. Реалізується це правило як завдяки використанню сучасних технологій та обладнання, так і організаційними та агітаційними заходами.
Reuse (Повторно використовуй)
Дане правило є одним з ключових, і направлено на використання витратних матеріалів, в тому числі паперу, вироблених з вторинної сировини, зниження викидів вуглекислого газу (та й інших шкідливих сполук) за рахунок скорочення транспортних пересувань. В рамках зеленого офісу сюди ж можна віднести і повторну заправку картриджів (природно, виробники техніки не рекомендують цього робити, і в деяких випадках, дійсно можна зламати принтер).
Recycle (Переробляй)
Це правило вимагає правильної утилізації відходів. Так, у звичайньому офісному житті - це може бути роздільний збір сміття, здача макулатури, утилізація офісної техніки та батарейок і так далі.
Використання цих трьох правил дозволяють домогтися не тільки реального зниження шкоди від діяльності бізнесу для навколишнього середовища, а й заощадити.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
У всьому світі Зелений бізнес починається з Зеленого офісу. Для багатьох компаній, особливо працюючих у сфері фінансів, послуг або оптової торгівлі, Зелений бізнес і Зелений офіс - в принципі тотожні поняття.
В Україні реалізувати Зелений офіс в повній мірі не так просто, як здається, особливо невеликим компаніям. Визнаних програм, які могли б підштовхнути й допомогти в реалізації Зеленого офісу в Україні також немає (в Росії - це програма WWF "Живий офіс" і Greenpeace "Зелений офіс").
Все що можна зробити бізнесу в Україні - це засвідчити своє прагнення шляхом приєднання до декларації «Go Green» (Прямуй на Зелене) в Рамках Генерального договору ООН. З іншої сторони, відсутність чітких і конкретних екологічних зобов'язань дозволяють компаніям поступово підходити до побудови Зеленого бізнесу самостійно.
Зелений офіс у схематичному вигляді на порталі «ДІЛО».
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Не слід забувати, що крім матеріальних вигод, пов'язаних з різними видами економії, існують і ряд нематеріальних, серед яких поліпшення іміджу та репутації в очах як громадськості в цілому, так і споживачів.
У всьому цивілізованому світі довіра до зелених ініціатив дуже висока. В деяких країнах партії зелених приходять до влади, входять в правлячі коаліції. Так, наприклад, в Німеччині 8% на виборах 2005 року проголосувало за Партію Зелених (в 2009 - вже 10,7%, в 2021- біля 30%). Це свідчить про те, що екологічний рух для багатьох німців стоїть на першому місці серед всіх життєвих пріоритетів. В Україні та пострадянських країнах звичайно далеко не на першому місці, але тим не менш, всі опитування підтверджують, що 70-80% населення усвідомлюють важливість екології. Тобто сам факт участі в різних зелених ініціативах безумовно позитивно позначиться на репутації, і відповідно на продажах (хоча далеко не пропорційно).
Практично всі провідні корпорації на планеті вже виробляють принципи співпраці з постачальниками на основі соціальної та екологічної відповідальності. Недалекий той день, коли така практика поширитися і в Україні (і до цього треба бути готовим вже зараз).
На додачу, слід зазначити, що участь в різних екологічних заходах і конференціях може допомогти налагодити цікаві для бізнесу зв'язку.
Необхідно пам'ятати, що репутацію соціально відповідальної, сучасної та європейської компанії досить важко заслужити. І Зелений бізнес, впровадження концепції Зеленого офісу - це один із кроків на шляху до такої репутації.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Іншою важливою нематеріальною перевагою є покращення корпоративної культури, при чому без помітних матеріальних витрат. В українських компаніях, як правило, вся корпоративна культура складається в дрес-коді, правилах обслуговування клієнтів, відповідях на дзвінки і електронну пошту, іноді правилах прийому їжі на роботі - нудно, часто нерозумно та не цікаво. Більш того, усі зводи правил, найчастіше усних, відповідають на питання «Як?», а не на питання «Чому?». В принципі, це і корпоративною культурою назвати досить складно.
Побудова Зеленого бізнесу дає новий рівень соціально відповідальної корпоративної культури. Перш за все, це приналежність всього бізнесу, керуючого складу і кожного працівника до високої і дійсно корисною ідеї. На всіх рівнях, кожен розуміє відповідь на питання «Чому?» (і в якійсь мірі фраза «Сам поміркуй» перестає бути риторичною).
Персонал розуміє рішення, більш того, персонал починає підказувати більш правильні рішення з їх обгрунтуванням. Тепер персонал не керується «зекономити на нову машину шефу», що зовсім не мотивовало втручатися навіть в прийняття дурості, тепер колектив бере участь в заощадженні природи, і підказує як це краще зробити, тобто як більше заощадити.
Безумовно, при таких змінах, слід міняти і корпоративні заходи - корпоративні «п'янки» (т.зв. тімбілдінг) в задимленому барі переносити на природу. Брати участь в екологічних заходах, які під різними егідами проводяться у місті - висаджувати нові дерева, сходити всією компанією (або частиною персоналу) позбирати сміття у парку тощо, і все це разом допомагає зробити колектив єдиною командою.
Про позитивні зміни корпоративної культури можна говорити довго і просторово, власне для цього є інші фахівці. Мабуть, головні цілі таких змін - це збільшення лояльності співробітників до компанії і формування єдиної команди, яка здатна вирішувати більш складні питання і більш оперативно. З іншого боку, відмінним показником буде й те, що співробітники почнуть дотримуватися зелених принципів ще й удома (тоді бізнес і співробітники стануть ще й однодумцями).
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Всі чули про поняття "зелений друк" в офісі. Концепція полягає у використанні принтерів, що друкують на обох сторонах паперу. В свою чергу папір повинен відповідати певним стандартам. Не обов'язково папір має бути з переробленої макулатури, досить того, щоб при виробництві папера не використовувалася вирубана деревина з "незайманих лісів Амазонії" (тобто виробник запевняє, що якщо для виробництва паперу було вирубано дерево, то на його місце посаджено нове - стандарт FSC). Крім того, невикористовувані принтери мають бути вимкнені.
Виконання навіть цих мінімальних прописних істин веде до економії, принаймні, паперу.
До речі, практична порада, якщо в шаблонах документів змінити чорний колір на 70% -80% з умовчання, то мало того, що документи краще виглядають, але можна також заощадити і на картриджах. Особливо ефективним буде цей крок, якщо в офісі правильно підібраний шрифт, таким чином, щоб його товщина була мінімальною.
Проте в даному випадку ми розмістили цей розділ не через питання економії паперу в офісі або картриджів, а з причини того, що екологічно-відповідальний бізнес повинен допомагати економити ресурси іншим. І це можливо.
Обсяг друку інформації з інтернету дуже великий, і більш того, не зважаючи на всілякі сервіси, які повинні знизити її рівень, незмінно тільки збільшується. Зараз кожна компанія має сайт, а то й кілька сайтів, і відвідувачі роздруковують з нього інформацію. Подивіться, будь ласка, статистику друку AddThis для сайту нашої бухгалтерської фірми (період - 1 рік):
Як Ви можете побачити, 55% відвідувачів, яких зацікавила інформація на нашому сайті її роздруковують. А як ми знаємо, при неоптимізованому друку з інтернету на одну сторінку цікавої інформації роздруковується ще кілька сторінок з різними елементами оформлення сайту. У результаті, виходить дуже не маленький показник і виражається в багатьох пачках паперу і використаних картриджах. Складно уявити, який масштаб в Україні роздрукування непотрібних відвідувачам елементів оформлення сайтів і "викинутих" грошей, можливо, йдеться про мільйони доларів щорічно.
Таким чином, якщо компанія, що впроваджує концепцію зеленого офісу, зробить спеціальні версії для друку для кожної сторінки і можливість зберігати їх в pdf, то тим самим може допомогти відвідувачам заощадити на друку, відповідно, завдяки економії паперу врятувати не одне дерево.
Існує маса практичних способів як цього досягти. Ми в свою чергу зупинилися на он-лайн сервісі Print Friendly. Цей сервіс дозволяє зберігати сторінки в електронному вигляді, оптимізувати друк і друкувати виключно те, що відвідувачам необхідно. Звичайно ми не можемо всіх відвідувачів переконати користуватися для друку саме цим сервісом, інтегрованим в наш сайт, але як можна побачити з представленої статистики 20% відвідувачів, які роздруковували інформацію, зволіли ним скористатися, і тим самим, заощадили те саме дерево завдяки нашій допомозі.
Що стосується ТОВ АФ «Юнітс Консалтинг Лтд.», то ми інтегрували цей сервіс не лише в наш сайт, але і в браузери всіх наших співробітників, і тим самим зробили ще один невеликий крок на шляху реалізації нашої екологічної політики та економічної ефективності.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Green Advertising (Зелена реклама) - молоде поняття навіть для країн «прожженного» Заходу. Обиватель під цим поняттям розуміє лише рекламу різних екологічних організацій або ініціатив. І тим не менш, це не зовсім так в бізнесі.
Зелена реклама – це рекламна діяльність, яка зводить до мінімуму використання матеріальних ресурсів. На практиці, це будуть наступні твердження (як приклад для малого та середнього бізнесу):
За великим рахунком більшість цих методів реклами вже давно віджили, тому що або дорого, або не ефективно. Та й не всім видам бізнесу підходить. Тому, Зелена реклама - це теж важливий (нехай іноді і сам рекламний) крок до Зеленому бізнесу.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Як кажуть американці, ми голосуємо доларом. Ми формуємо попит. Якщо кожен з нас буде купувати екологічно чисті товари і користуватися послугами екологічно відповідальних компаній, то ми разом сподвігнемо весь бізнес хоча б здаватися соціально та екологічно відповідальним, що в будь-якому випадку позитивно відіб'ється на нашому спільному майбутньому. А крім того, ми зробимо бізнес в країні більш конкурентоспроможним, що корисно для всього суспільства в цілому.
Подивимося на Захід, там екологічні вимоги до постачальників вже висуваються. В Україні ми лише можемо натякати, розуміння і руху на зустріч поки не зустрічається. Постачальникам складно пояснити, що нам потрібні нові товари / послуги - «зелені». А адже на зелених ініціативах інші вже роблять успішний бізнес .
Ми впевнені, що концепція "Зелений офіс" має вибудовуватися на закупівлях товарів і послуг у екологічно відповідальних компаній. Ми можемо відзначити також, що в нашій практиці було вже кілька випадків, коли вирішальний вибір нас, як постачальників послуг, був зроблений на підставі нашої екологічної політики.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Розподілені обчислення дозволяють об'єднати потужності персональних комп'ютерів, планшетів і смартфонів в єдину обчислювальну систему і вирішувати завдання, які вимагають величезного обсягу обчислень. При участі в проектах кожен пристрій отримує "порцію" і після прорахунку блоку готовий результат відсилається організаторам. Системи розподілених обчислень дозволяють вирішувати найскладніші науково-дослідницькі завдання значно дешевше і швидше, ніж розрахунки на супер-комп'ютерах.
Зелені розподілені обчислення - це рішення різноманітних екологічних проблем і завдань, які дозволять поліпшити екологічну ситуацію на планеті. Безумовно, всі отримані результати повинні бути у вільному доступі для наукової спільноти.
Серед основних проектів некомерційних зелених розподілених обчислень можна виділити деякі проекти WorldCommunityGrid і Climate Prediction.
Основне завдання World Community Grid - допомога в реалізації гуманітарних проектів колективам вчених, у яких є необхідність у великому обсязі обчислень, але немає можливості їх провести самостійно. Обов'язковою умовою роботи World Community Grid є загальнодоступність отриманих в результаті роботи даних.
Наявні обчислювальні потужності World Community Grid дозвляють не обмежуватися тільки якимсь одним завданням, тому в рамках World Community Grid запущені проекти з дослідження та лікування раку та СНІДу, малярії, загальмедичні дослідження та екологічні проекти. Учасник може брати участь у якомусь одному проекті, у всіх проектах World Community Grid відразу, а може працювати лише в декількох проектах.
World Community Grid розроблений і розвивається при активній підтримці корпорації IBM, яка надає сервера, програмні рішення і підтримку, і це призводить до високої надійності та безпеки системи.
В рамках World Community Grid особливо виділяється екологічний Гарвардський Проект Чистої Енергії (The Clean Energy Project). Місією проекту Чистої Енергії є пошук нових матеріалів для наступного покоління сонячних елементів, а пізніше, пристроїв зберігання енергії. Шляхом використання величезної потужності World Community Grid, дослідники з Гарварду можуть обчислити електронні властивості сотень тисяч органічних матеріалів - в тисячі разів більше, ніж могли бути перевірені в лабораторії - і визначити, які кандидати є найбільш перспективними для розвитку доступної технології сонячної енергії.
Ви можете вільно приєднатися до проекту і до нашої команди або команди Ukraine, створити власну команду компанії, організації або навчального закладу та допомогти дослідникам знайти елементи для одержання екологічно чистої енергії.
Соціально-відповідальна компанія, організація або навчальний заклад може також взяти на себе додаткові зобов'язання і стати партнером World Community Grid.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Про рекомендації купувати комп'ютерне обладнання, що відповідає стандартам Energy Star і налаштувати енергозбереження на всіх комп'ютерах чули абсолютно всі. Нагадаємо, згідно провідної організації в цій сфері - The Green Grid, рекомендовані налаштування виглядають наступним чином:
Чому це важливо? Насамперед, ці настройки заощадять електроенергію, а отже і вуглекислий газ, що виділяється при згорянні вуглеводнів на ТЕС.
В Інтернеті існує безліч різної складності утиліт і калькуляторів, наприклад, Energy Star Low Carbon IT Savings Calculator, які розраховують економію електроенергії, і на цій основі - скорочення виділення вуглекислого газу, при установці налаштувань енергозбереження та заміни ЕПТ на ЖК монітори. Виключно для прикладу, ми зробили розрахунок на 2 стаціонарних комп'ютера і 5 ноутбуків (типовий мікро-офіс), і при зазначених налаштуваннях отримали наступні результати: економія 5,9 тонн вуглекислого газу. Згідно Рамкової конвенції ООН про зміну клімату (РКЗК ООН) одне дерево абсорбує 10 кг. викидів вуглекислого газу на рік. Таким чином, «умовні» зусилля з впровадження енергозберігаючих налаштувань на 7 комп'ютерах призведуть до скорочення викидів вуглекислого газу, які компенсують 590 дерев на рік.
Звичайно, існують і інші електроприлади, а також автомобілі, і ефект від економії електрики і палива перевести в скорочення викидів вуглекислого газу (і відповідно в «середні дерева») також легко.
Отримана інформація щодо зменшення «карбонового сліду», на Заході, як правило, використовується в рекламних, іміджевих, агітаційних та освітніх цілях. І в Україні це інформація буде корисна, як фактичні результати докладених зусиль, навіть для внутрішнього використання в рамках практичної реалізації концепції "Зелений офіс".
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
З усіх проблем екології, головна - це відсутність екологічного мислення, екологічної свідомості. Надмірне і необдумане споживацтво, безвідповідальність, прагнення вирішувати особисті одномоментні проблеми на шкоду майбутньому характерно для нашого суспільства.
Екологічна просвіта та інформування покликане вирішити цю проблему. Існує безліч проектів і організацій, діяльність яких спрямована на зміни такої ситуації. І в принципі, навіть невеликий внесок кожного у справу екологічної просвіти може призвести до істотного результату.
Природно, екологічна просвіта - це не завдання бізнесу, але тим не менше і бізнес може сказати своє слово шляхом спонсорства або інформаційної підтримки таких проектів і організацій.
Ті організації, проекти та ініціативи, які реально спрямовані на екологічну просвіту, зміну мислення і формування екологічної свідомості, як правило, зацікавлені в залученні уваги до себе, і просять усіх, у кого є бажання і можливість в якості такої інформаційної підтримки розмістити у себе на сайті банер або посилання на них.
Розміщення банерів таких проектів і посилань на своєму сайті не тільки продемонструє прихильність компанії зеленим ідеям і концепції "Зелений офіс", але й реально допоможе цим проектам залучити більшу кількість відвідувачів, зайняти кращі позиції в пошуковій видачі, що безумовно призведе до позитивних зрушень. Крім того, розміщення зелених посилань і банерів на своєму сайті - це ще й рекомендація цим ініціативам, кредит довіри.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
Інноваційною формою цільової підтримки зелених ініціатив є цільові внески (пожертвування) Всесвітньому фонду дикої природи (WWF), які оформляються у вигляді подарункового сертифіката. Такий внесок можна зробити на сайті WWF із зазначенням імені (найменування) того, кому робиться "подарунок" і від кого. Природньо, всі внески цільові і йдуть на підтримку заходів з охорони дикої природи. Ці подарункові сертифікати демонструють Ваше прагнення до захисту природи і прихильність до екологічного способу мислення, служать способом прилучення партнерів, клієнтів і колег до охорони навколишнього середовища і просто чудовий подарунок для будь-якого офісу (якщо роздрукувати і вкласти в рамочку). Кращий "зелений" подарунок за прийнятною ціною (цільові внески в межах 25-200 дол.США) в корпоративному секторі складно знайти. Ми сподіваємося, що з часом такі "зелені" подарунки стануть правилом гарного тону в Україні. |
На жаль, офіційний переказ грошових коштів від юридичної особи буде вкрай проблематичний з позицій українського валютного законодавства.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
“My blog is carbon neutral” is an initiative, originally started in Germany by the “Make it green” programme, that has the goal to reduce carbon dioxide emissions. Everyone can make a small contribution to the environment.
Зазвичай під «зеленим» сайтом розуміється сайт, хостинг якого проводиться за рахунок відновлюваної енергії (вітроелектростанції, сонячні батареї), або енергоспоживання хостингу компенсовано іншими заходами, тобто «Карбоновий слід» зведений до нуля.
На жаль, в Україні «зелений» хостинг як послуга ще не сформувалася і найближчим часом з об'єктивних причин не сформується. Тому, мінімізувати «карбоновий слід» можливо лише шляхом компенсації, кажучи простіше - посадивши дерево.
Звичайно, краще посадити дерево самому в своїй країні, в своєму місті. Можна ж долучитися до німецької ініціативи My Blog is Carbon Neutral. Суть ініціативи в тому, що шкідливий вплив блогу/сайту компенсується висадженим деревом. Все, що для цього необхідно - написати статтю на своєму сайті про цю ініціативу, розмістити їх логотип і вислати їм посилання на статтю. Зі свого боку, вони висадять дерево. |
Насправді, не важливо, де буде посаджено дерево - планета у нас одна (а 80% кисню в будь-якому випадку виробляють морські водорості), головне, щоб це дерево було дійсно посаджено.
Ми сподіваємося, що хоч частина інформації в цій статті стане Вам корисною, і ми змогли показати, що зелений бізнес та концепція "Зелений офіс" може бути дійсно ефективним, економічним і соціально відповідальним. Зробити перший крок - зовсім не складно.
^ Повернутися до початку статті «Ефективний зелений бізнес»
© 2001-2021 Бухгалтерські послуги (Київ / Україна) - зелений офіс, зелений бізнес, репутація соціально-відповідальної компанії,
концепція зеленого офісу, практика впровадження зеленого офісу на підприємстві, зелений друк,
екологічні розподілені обчислення, підтримка екологічних ініціатив. Всі права захищені.
e-mail: info@units.com.ua тел: +380 44 4676353
Designed by Special.net.ua All rights reserved